Při zvažování politických kroků v oblasti malých a venkovských škol v Evropě se objevují dva hlavní a vzájemně propojené problémy: efektivita a nerovnost.
V listopadu 2019 vytvořilo vedení European Schoolnet skupinu věnující se otázkám týkajících se malých škol na evropské úrovni. Cíle této skupiny jsou:
- Sbírat a sdílet různé výzkumná data napříč evropskými zeměmi.
- Pracovat na shromažďování a sdílení praktik v oblasti využívání ICT pro překonání izolace.
- Sbírat a sdílet zkušenosti s výukovými metodami ve věkově smíšených třídách.
- Sbírat a sdílet zkušenosti s modely organizace škol a vazbami na místní komunity.
- Prozkoumat možnost vytvořit otevřenou komunitu pro všechny odborníky pracující v malých a venkovských školách a možnost vytvořit evropskou síť malých venkovských škol.
- Nabídnout program na rozvoj kapacit pro malé a venkovské školy v Evropě.
Skupina zájmu pro malé a venkovské školy se skládá z 13 zemí (Chorvatsko, Česká republika, Francie, Řecko, Maďarsko, Itálie, Malta, Polsko, Srbsko, Švédsko, Slovensko, Španělsko a Turecko). Je podporována organizacemi European Schoolnet a INDIRE — Národním institutem pro dokumentaci, inovace a vzdělávací výzkum, což je nejstarší výzkumná organizace italského ministerstva školství. V roce 2023 představila Skupina zájmu pro malé a venkovské školy svou první publikaci s názvem “Venkovské školy pod drobnohledem”.
Tato publikace obsahuje 11 monografií, pokrývajících 11 zemí (Chorvatsko, Česká republika, Francie, Řecko, Maďarsko, Itálie, Malta, Polsko, Srbsko, Švédsko, Španělsko) v 11 jazycích, výkonný souhrn a komparativní analýzu zjištění těchto monografií.
Zde můžete najít výzkumnou zprávu, shrnutí a jednotlivé monografie.